Warsztaty empatycznej komunikacji

Monika Naturska

Zapraszamy na cykl warsztatów poświęconych empatycznej komunikacji. Każde spotkanie poświęcone jest innemu zagadnieniu: „Empatia w budowaniu relacji”, „Uczucia”, „Potrzeby”, „Interpretacje, „Prośby”.


Informacje

Cena za 5 warsztatów 150 zł; pojedynczy warsztat 35 zł
Liczba miejsc ograniczona! Zapisy: Mona Naturska, tel. 530 850 940

Więcej>


14 stycznia – „Empatia w budowaniu relacji”

Na co dzień rzadko zastanawiamy się, jak nasza komunikacja wpływa na budowanie naszych relacji. Kontakt ze sobą, ze swoimi uczuciami i świadomy wybór reakcji na zachowanie i komunikację innych, to podstawa dobrych relacji – na każdym polu, tym prywatnym i tym zawodowym.


Podczas warsztatu zadamy sobie pytania:

• Jak często czuję, że pozwalam nadużywać siebie, przekraczać innym moje granice?
• Czy potrafię świadomie, w sposób asertywny, komunikować to, co naprawdę czuję?
• Czy mam w sobie empatię, pozwalającą w relacjach dbać nie tylko o swoje granice, ale też nie naruszać granic innych ludzi?

Podczas warsztatu będziemy ćwiczyć wgląd we własne uczucia i potrzeby oraz doskonalić umiejętność stosowania schematu komunikacji opartej na budowaniu relacji. Będziemy się uczyć dostrzegać uczucia i potrzeby innych i zauważać strategie, za którymi chowają się prawdziwe potrzeby, a także wzmacniać empatię wobec siebie.

Wiedza, czym j est prawdziwa empatia, jak łączy się z asertywnością, gdzie jestem „ja” i „moje granice” oraz kiedy i w jaki sposób pozwalamy na otwarcie się na innych, to podstawa budowania konstruktywnej komunikacji. To, czy wybieramy świadomie sposób komunikacji i czy prawidłowo odczytujemy komunikaty z zewnątrz, to warunek budowania relacji. Będziemy ćwiczyć te umiejętności – niezbędne w codziennym życiu, jeśli zależy nam na budowaniu szczęścia i porozumienia w kontakcie z innymi ludźmi.


21 stycznia – „Uczucia”

Każdy z nas ma uczucia, ale to nie znaczy, że potrafimy sobie z nimi radzić. Często czujemy się ranieni, nierozumiani, a to często początek dużych problemów w relacjach.

Podczas warsztatu zadamy sobie pytania:

• Co czuję i kto jest za to odpowiedzialny?
• Czym są emocje, jak je zauważyć, nazwać i okiełznać?
• Dlaczego niektóre myśli udają uczucia i jak odróżnić je od myśli?

Uczestnicząc w warsztacie zyskasz umiejętność uświadamiania sobie swoich uczuć, zaczniesz je nazywać i obserwować, zamiast wchodzić w automatyczną emocjonalną reakcję. Nauczysz się reagować w relacjach w zgodzie ze sobą i swoimi uczuciami, ale konstruktywnie, budując porozumienie, a nie pogłębiając konflikty.

Każdy z nas ma uczucia i każdy z nas od wczesnego dzieciństwa uczy się z nimi współdziałać – nasz umysł chroniąc nas przed trudnymi sytuacjami stwarza pewne strategie. Te strategie wdrażamy w życie i z czasem stają się dla nas automatyczną reakcją na pojawiające się uczucia. Jednak w dłuższej perspektywie wcale nam to nie służy – warunki się zmieniają i najczęściej uczucia spychamy do roli „wyzwalaczy” bardzo intensywnych, nadmiernych reakcji nieadekwatnych do sytuacji. Dzięki warsztatom uświadomisz sobie jak ten mechanizm działa w Tobie. Poznasz techniki pracy z silnymi, trudnymi reakcjami emocjonalnymi. Poznasz też całą paletę uczuć, które wzbogacają życie.


28 stycznia – „Potrzeby”

Czy czujesz, że Twoje potrzeby są zaspokojone? A może myślisz, że nie są istotne? To powszechna postawa, niestety zwiastująca kłopoty… Czas nauczyć się dbać o swoje potrzeby.

Podczas warsztatu zadamy sobie pytania:

• Czego potrzebuję?
• Jak wyglądają moje potrzeby i czy mam z nimi kontakt?
• Jak je zaspokajać nie krzywdząc innych i szanując ich potrzeby?

Podczas tego warsztatu dziecko zyska świadomość potrzeb, umiejętność ich nazywania u siebie i innych. Z kontaktu z potrzebami wynika świadomość uczuć – im lepiej uświadomimy sobie nasze potrzeby i będziemy je sensownie zaspokajali, tym nasze emocje będą przyjemniejsze, a życie bardziej świadome i szczęśliwe.

Nasze działanie opiera się na realizacji potrzeb – napędzają nas często strategie, do których przywiązujemy wielką wagę myląc je z prawdziwymi potrzebami. Świadomość potrzeb i ich realizacja powodują przyjemne uczucia i, co za tym idzie, spełnione, świadome życie. Na warsztacie nauczymy się jak odróżniać potrzeby od strategii i jak do każdej potrzeby opracowywać wiele nowych strategii.


4 lutego – „Interpretacje”

Czy w sytuacji konfliktu potrafisz rozróżnić swoje myśli i interpretacje dotyczące sytuacji od faktów? Zastanawiasz się jakie to ma znaczenie? Ogromne! Czasem nasze interpretacje nie mają nic wspólnego z rzeczywistością i przysparzają naszym relacjom sporo problemów.

Podczas warsztatu zadamy sobie pytania:

• Jak rozpoznać myśli i interpretacje oraz ich wpływ na komunikację?
• Jak nauczyć się obserwować i wyciągać wnioski?
• Jak na bazie obserwacji komunikować się nie używając strategii, które generują konflikty w relacjach?

Uczestnicząc w warsztacie nauczysz się komunikować w świadomy sposób, poprawisz umiejętność obserwacji i odchodzenia od komunikacji opartej na wywoływaniu poczucia winy lub eskalacji konfliktu.

Każdy z nas w sytuacjach konfliktowych miewa poczucie winy lub przeciwnie, stara się za wszelką cenę udowodnić winę innej osobie. Zdarza się, że zamiast dbać o relacje, walczymy o iie. Walka nigdy nie jest najlepszym sposobem na budowanie czegokolwiek. Jak więc oddzielić swoje interpretacje od obserwacji danej sytuacji? Jak pokazać drugiej osobie, że to tylko jego myśli kreują świat i konflikty wokół niej? Jak mówić i przekonywać do swojego zdania, nie podważając autorytetu i zdania drugiej strony? Nauczymy się obserwować i wykrywać interpretacje, by nie zakłócały naszej komunikacji i budowania ważnych dla nas relacji.


11 lutego – „Prośby”

Na pewno zdarzyły Ci się kłopoty w sytuacji, w której zależało Ci na zmotywowaniu dziecka, partnera, pracownika, czy kogokolwiek innego, do jakiegoś zachowania czy działania. Hmmm… z jakiegoś powodu częściej budzi to opór, niż chęć współpracy, prawda?

Podczas warsztatu zadamy sobie pytania:

• Czy, i w jakich sytuacjach mamy prawo stawiać wymagania?
• Co powoduje, że nasze prośby są nieskuteczne?
• Jak je formułować, by nie prowokowały oporu?

Podczas warsztatu będziemy uczyć się formułowania próśb i uważności na to, w jaki sposób zwracamy się do innych, by nie budzić w nich oporu. Zwrócimy też uwagę na umiejętność dbania o swoje granice, by nie pozwalać ich naruszać w wyniku nieskutecznych próśb.

Warto wiedzieć jak i dlaczego działają prawdziwe prośby i dlaczego ludzie chcą je spełniać i współpracować z nami, a dlaczego często nie chcą reagować na twarde żądania. Niestety zwykle łatwiej nam wydawać polecenia niż współpracować, zauważając potrzeby własne i innych. Prośba to podstawowy element komunikacji nastawionej na budowanie relacji. Poćwiczymy prośby i asertywne odmawianie, związane z naszymi uczuciami i potrzebami. Sprawdzimy, jak mają się nasze granice i dowiemy się, dlaczego powinniśmy je stawiać.